Vårt erbjudande
är mångsidigt
Komplett portfölj av samtligt förekommande datainsamlingsmetoder. Online och offline.
Vi kan datainsamling
Med fokus på kvalitet, representativt urval och alltid med respondenten i fokus.
Våra metodrekommendationer baseras på era behov och frågeställningar snarare än på vår egen produktportfölj.
Metoder

Online datainsamling via panel
Vi erbjuder egna paneler med mer än 650 000 konsumenter i 18 europeiska länder - förprofilerade, högt motiverade och tillgängliga för den datainsamlingsmetod som ni föredrar.
Merken
- I Sverige erbjuder vi vår s.k. guldpanel, en slumpmässigt rekryterad panel med ett riksrepresentativt urval av respondenter
- Vi arbetar endast med aktiv rekrytering av respondenter och enbart för marknadsundersökningssyften
- Vi tillämpar dubbel opt-in i vår rekryteringsprocess
- Det går inte aktivt anmäla sig till vår panel, våra panelister blir samtliga inbjudna till panelen av oss via personliga inbjudningar
- Vi ställer höga krav på våra samarbetspartners
- Självfallet tillämpar vi höga kvalitetsrutiner i vårt arbete kring rekrytering till vår panel och hanteringen av densamma, i enlighet med våra kvalitetscertifieringar ISO 9001 och ISO 26362

„Norstat’s ability to solve problems, provide professional advice, and always be there for Psyma and our needs is simply outstanding. Their efficient client service is exactly what my business needs and are always helpful, approachable, and an absolute pleasure to work with. “
Bernd Wachter
CEO
Psyma Group

„Norstat's panels are among the very best in the market - and they always deliver high quality data. The project managers are very accessible, flexible, and deliver efficiently. The good service and the reliable data delivery makes us really appreciate our cooperation with Norstat. “
Lise Tangen Hansen
Business Director Market Insight & Data Analysis
Carat

„Norstat delivers high-quality data and keeps up with the latest market trends. We are very satisfied with our cooperation with Norstat and their flexibility towards our projects.“
Claus Munch Sandvei
Head of Insight
MediaCom Denmark

„We are extremely satisfied. Timings are always crisp with us as we are a stock-listed company, but Norstat has never disappointed us. Paired with a lot of fun in a partnership-based customer relationship this makes Norstat our number 1 choice.“
Christian Smart
Managing Director
Travelzoo

„Norstat is our long-time partner with whom we have carried out a number of complex and large-scale surveys. Services provided by Norstat always have very high quality standards and it is supported by Norstat team's knowledge, professionalism and responsiveness. “
Ilze Rozenberga
Member of the board
Berg Research

„We have worked with Norstat while carrying out both quantitative and qualitative market research projects. Company employees are very responsive and receptive to our queries. I highly appreciate Norstat’s attitude towards work - every effort is made so that the end result matches my expectations.“
Santa Sanika
Market Researcher
Idea Group

„We consider Norstat to be one of our key strategic partners. The quality of their services, their reliability and their samples are indeed exceptional in the market. Conducting research projects directly contributes to our bottom line via an extremely high project efficiency. “
Olaf Hofmann
Managing Director
Skopos Market Research

„I’ve been working with Norstat quite often in the last year. What I appreciate the most is the quality of its panel as well as the proficiency of the team and the flexibility they have when dealing with our requests. “
Anna Luciano
Research Director
Ipsos Connect
Tillgänglig i följande länder:
Austria \\ Belgium \\ Czech Republic \\ Denmark \\ Estonia \\ Finland \\ France \\ Germany \\ Italy \\ Latvia \\ Lithuania \\ Netherlands \\ Norway \\ Poland \\ Spain \\ Sweden \\ Switzerland \\ UK
Related Blog Articles
Feasibility and Panel Size: How Big is Big Enough?
In this post we discuss how to calculate the feasibility for online projects.
A gentle push over the brink
Our goal as Panel Managers at Norstat is to build relationships with our...
Who is your panelist? Ask – and validate the quality of your sample
Is your company also among those whose future decisions are made more and more...
Varje projekt är lika unikt som kunden som står bakom det.
Om du vill veta mer kring hur vår panel kan stötta dina frågeställningar och affär, tveka inte att kontakta Jacob:

Jacob Lagerstedt
Chef Projektledare
jacob.lagerstedt(at)norstat.se
070-418 1698

Telefonintervjuer
Med Computer Assisted Telephone Interviewing (CATI) möjliggör vi slumpvis datainsamling bland befolkningen i 8 europeiska länder. Tack vare våre kunniga och erfarna intervjuare kan vi leverera resultat med högsta möjliga kvalitet inom vår bransch.
Merken
Merken
Merken
- Vi har över 500 CATI platser i 8 europeiska länder
- Vår CATI verksamhet ämnar sig väl både för konsumentundersökningar och B2B målgrupper
- Dessa är utrustade med den allra senaste IT infrastrukturen för att möjliggöra effektiva intervjuer
- För att garantera datakvalitet så tränar och utbildar vi ständigt våra intervjuare och genomför kontinuerligt både medlyssning och kvalitetskontroller
Vi följer och utgår från ESOMAR's Code of Conduct" som basen i vårt fältarbete. Alla våra system och rutiner följer ESOMAR's bestämmelser och förordningar.
Tillgängligt i följande länder:
Denmark \\ Estonia \\ Finland \\ Latvia \\ Lithuania \\ Norway \\ Poland \\ Russia \\ Sweden
Related Blog Articles
Does CATI await the same fate as the dinosaurs?
A meteor may have hit Poland in 2015. In this year, the spending for online...
What’s the best Sampling Technique?
Between you and me, many researchers feel uncertain about getting sampling...
Changing the Method of Tracking Studies
The first rule for tracking studies is to avoid any changes to the survey...
Varje projekt är lika unikt som kunden som står bakom det.
Är du intresserad av att förstå hur vårt CATI erbjudande skulle kunna hjälpa dig? Henrik ser fram emot att höra ifrån dig:

Henrik Kronberg
Metodansvarig Panel/CATI
henrik.kronberg(at)norstat.se
070-898 9853

Personliga intervjuer (Face2face)
Personliga intervjuer kan genomföras på gatan, t.ex. i ett köpcentrum, i hemmet, på respondentens arbetsplats eller i en av våra specialdesignade till intervjurum.
Merken
Merken
- Vi har ett nätverk av mer än 300 intervjuare utrustade med den senaste tekniken
- För att möta dina förväntningar så tränar vi och utbildar ständigt våra intervjuare
- Vi har ett stort kontaktnät med samarbetspartner t.ex. köpcentra för att kunna säkerställa en god geografisk spridning vid genomförande av våra projekt
Tillgängligt i följande länder:
Denmark \\ Estonia \\ Finland \\ Lithuania \\ Norway \\ Sweden
Related Blog Articles
Getting it Right: Sample Quality in Personal Interviews
Whether in TV shows or commercials, we all have seen reporters who interview...
What’s the best Sampling Technique?
Between you and me, many researchers feel uncertain about getting sampling...
What sample size is representative?
After our last post we have received a lot of comments and questions via email....
Varje projekt är lika unikt som kunden som står bakom det.
Kontakta Johan och berätta vilka behov just du har:

Johan Hermansson
Metodansvarig Face2Face/Mystery Shopping
johan.hermansson(at)norstat.se
073-962 0174

Fokusgrupper
Fokusgrupper hjälper dig att få en djup, kvalitativ förståelse av din målgrupp. Vi hjälper dig att rekrytera de rätta deltagarna och garanterar en varm och välkomnande miljö för dig och din kund.
Merken
- Vår värd/värdinna välkomnar deltagare, moderatorer och observatörer och hjälper till med både tekniska och praktiska uppgifter
- Du, dina gruppmedlemmar och gäster kommer att serveras mat och dryck enligt överenskommelse
- Vi erbjuder inspelningsmöjligheter inklusive live streaming för att möjliggöra deltagande på andra platser i Sverige och utomlands
- Vi har ett starkt nätverk av erkänt skickliga moderatorer och tolkar på alla våra marknader
Vårt Stockholmskontor är utrustat med rum med envägsspeglar, observationsrum, inspelningsutrustning, trådlösa nätverk, skärmar och mikrofoner.
Tillgängligt i följande länder:
Denmark \\ Estonia \\ Finland \\ Lithuania \\ Norway \\ Sweden
Related Blog Articles
What’s the best Sampling Technique?
Between you and me, many researchers feel uncertain about getting sampling...
What is Data Quality? (Part 2/2)
In our last post, we have seen a theoretical framework for classifying arguments...
What is Data Quality? (Part 1/2)
Very often, when we talk or write about data quality in our industry, the...
Varje projekt är lika unikt som kunden som står bakom det.
Vill du jobba tillsammans med oss eller bara få mer information? Harald ser fram emot att höra ifrån dig

Harald Julander
Metodansvarig KVAL
harald.julander(at)norstat.se
073-544 4279

Mystery Shopping
Mystery Shopping är en del av våra personliga-intervjuer-erbjudande. Besöket eller kontakten genomförs i hemlighet av en av våra utbildade Mystery Shoppers för att mäta den verkliga kundupplevelsen. Vi genomför Mystery Shopping projekt i hela Sverige.
Tillgängligt i följande länder:
Denmark \\ Estonia \\ Finland \\ Lithuania \\ Norway \\ Sweden

Related Blog Articles
What’s the best Sampling Technique?
Between you and me, many researchers feel uncertain about getting sampling...
What is Data Quality? (Part 2/2)
In our last post, we have seen a theoretical framework for classifying arguments...
What is Data Quality? (Part 1/2)
Very often, when we talk or write about data quality in our industry, the...
Varje projekt är lika unikt som kunden som står bakom det.
Vi vill gärna prata med dig och svara på dina frågor. Kontakta Johan för mer information.

Johan Hermansson
Metodansvarig Face2Face/Mystery Shopping
johan.hermansson(at)norstat.se
073-962 0174
Tjänster

Design av undersökningsupplägg
Baserat på dina frågeställningar skapar vi engagerande, användarvänliga och intuitiva online undersökningar som fungerar lika bra på webben som på mobilen.
- VI utvecklar kontinuerligt vår förmåga att skapa digitala enkätundersökningar online
- Genom att lägga in underhållande och utmanande inslag i våra undersökningar ökar vi våra respondenters engagemang
- Dina behov uppfylls av skräddarsydda lösningar skapade av våra utvecklare
- Vi erbjuder rådgivning för att skapa bättre och mer effektiva undersökningar
- Du drar nytta av innovativa frågetyper med högre svarsfrekvens och ökad datakvalitet
- Våra undersökningar är oberoende av plattform samt mobilvänliga
Designade för att kunna genomföras på alla typer av mobila enheter
När du genomför undersökningar med Norstat ser vi till att frågorna optimeras för både datorer och mobila enheter. Allt för att anpassa formuläret efter respondenternas benägenhet att svara på olika enheter.
Varje projekt är lika unikt som kunden som står bakom det.
Det finns så många olika möjligheter att designa en undersökning online, därför ser vi fram emot att diskutera dessa med dig personligen:
Related Blog Articles
Facial Coding – Is your TV commercial really engaging your audience?
Consumers are very much guided by their emotions. But getting a deep and...
The Art of Designing Online Questionnaires
Online data collection is undeniably at the heart of our business. We have over...
Is your questionnaire mobile friendly?
A large proportion of our respondents is using mobile devices to complete...
Get in Touch with us

Jacob Lagerstedt
Chef Projektledare
jacob.lagerstedt(at)norstat.se
070-418 1698

Dataleverans
Vi erbjuder skräddarsydda dataleveranser baserade på din organisations krav och önskemål:
- Data Management: vare sig det rör sig om tvättning, översättning, formatering eller integrering av data - vi hanterar allt
- Rådata: vi levererar rådata i vilket önskat format som helst för att möjliggöra analys: CSV, Excel, SPSS,…
- Tabulering: våra tabeller förser dig med detaljerad information kring resultatet. De är särskilt användbara om du planerar att inkludera datan in i andra rapporter eller presentationer.
- Diagram: presentation av din data för att ni ska kunna ta till er av innehållet omedelbart
-
Dashboards: våra skräddarsydda dashboards låter dig att analysera data var du än befinner dig närsomhelst. Du kan också dela relevant information med människor innanför och utanför din organisation.

Norstat's panels are among the very best in the market - and they always deliver high quality data. The project managers are very accessible, flexible, and deliver efficiently. The good service and the reliable data delivery makes us really appreciate our cooperation with Norstat.
Lise Tangen Hansen, Business Director Market Insight & Data Analysis, Carat/Dentsu Aegis NorwayRelated Blog Articles
What is Data Quality? (Part 2/2)
In our last post, we have seen a theoretical framework for classifying arguments...
What is Data Quality? (Part 1/2)
Very often, when we talk or write about data quality in our industry, the...
What sample size is representative?
After our last post we have received a lot of comments and questions via email....
Varje projekt är lika unikt som kunden bakom det.
Om du vill veta mer kring hur våra leveransformat passar dina krav kontakta gärna Andreas för mer information:

Andreas Nilsson
Kundansvarig och projektledare
andreas.nilsson(at)norstat.se
070-789 6014
Produkter

Audience Analytics
Digital annonsering ökar kraftigt och förändrar det befintliga medialandskapet i grunden. Att mäta räckvidden och effekterna inom din målgrupp är kritiskt för att framgångsrikt och effektivt kunna besluta om var marknadsföringsbudgeten skall spenderas.
Norstats Audience Analytics© verktyg validerar din räckvidd i målgruppen, analyserar effekterna av digitala annonseringskampanjer och hjälper dig att väsentligen förbättra ROI på din medieinvestering.
- Få djupare insikt om din kampanjs resultat genom unika undersökningslösningar
- Optimera kampanjer snabbare och smartare med vår live rapporteringslösning
- Nå nästa nivå av målgruppsvalidering med våra paneler i hela Europa

Norstat delivers high-quality data and keeps up with the latest market trends. We are very satisfied with our cooperation with Norstat and their flexibility towards our projects.
Claus Munch Sandvei, Head of Insight, MediaCom DenmarkRelated Blog Articles
What is Data Quality? (Part 2/2)
In our last post, we have seen a theoretical framework for classifying arguments...
What is Data Quality? (Part 1/2)
Very often, when we talk or write about data quality in our industry, the...
Utilizing Usage Data in Market Research
Like the five blind men who cannot agree on what an elephant is, because each of...
Varje projekt är lika unikt som kunden bakom det.
Om du vill veta mer om hur våra lösningar kan hjälpa dig att växa din affär, kontakta

Andreas Nilsson
Kundansvarig och projektledare
andreas.nilsson(at)norstat.se
070-789 6014

Cover Compass
Norstats tidningslayoutanalys, Cover Compass © möjliggör snabb och återkommande utvärdering av olika omslagslayouter för tidningsmagasin. Vår onlinepanel låter dig få ta del av omfattande feedback från olika grupper av läsare inom enbart ett par dagar.
- Identifiera den optimala layouten i termer av varumärkeskännedom, översikt över innehållet, innehållets relevans och köpmognad
- Jämför användarfeedback och uppskatta upplagevolymer
- Utvärdera aktuella ämnen och olika layout med maximal flexibilitet
Related Blog Articles
What is Data Quality? (Part 2/2)
In our last post, we have seen a theoretical framework for classifying arguments...
What is Data Quality? (Part 1/2)
Very often, when we talk or write about data quality in our industry, the...
What sample size is representative?
After our last post we have received a lot of comments and questions via email....
Varje projekt är lika unikt som kunden som står bakom det.
Om du är intresserad av att få hjälp med att utvärdera din produkt eller erbjudande så ser Harald fram emot att du kontaktar honom

Harald Julander
Metodansvarig KVAL
harald.julander(at)norstat.se
073-544 4279

Dapper Dashboards
Få kontroll över tillgång, analys och rapportering av data med ett intuitivt interface. Skaffa dig en omfattande överblick över din verksamhet och följ dina KPIer på ett ställe så att du kan fatta de rätta besluten.
- Du kan accessa, analysera och rapportera data med ett intuitivt gränssnitt och få alla dina KPIer på ett och samma ställe.
- Dela med dig av information till kollegor och kunder
- Exportera alla dashboards i PDF eller PNG format
Related Blog Articles
What is Data Quality? (Part 2/2)
In our last post, we have seen a theoretical framework for classifying arguments...
What is Data Quality? (Part 1/2)
Very often, when we talk or write about data quality in our industry, the...
What sample size is representative?
After our last post we have received a lot of comments and questions via email....
Varje projekt är lika unikt som kunden som står bakom det.
Låt oss finna en rapporteringslösning som uppfyller dina krav. Kontakta oss:

Jacob Lagerstedt
Chef Projektledare
jacob.lagerstedt(at)norstat.se
070-418 1698

Product Pilot
Produkttester är en oumbärlig utvärdering av alla olika stadier i en produktlivscykel. ProductPilot© är det rätta verktyget när produktanvändning måste observeras i en naturlig miljö, när det behöver dokumenteras över en lång tidsperiod eller när den sensoriska erfarenheten av att använda en produkt är viktig.
- Lär er hur konsumenter agerar i en naturlig miljö
- Få förståelse för de olika stegen i hur en konsument använder en produkt
- Få direkt återkoppling på konsumenters åsikter om en produkt
- Upptäcka nya tillämpningar för en existerande produkt
Related Blog Articles
What sample size is representative?
After our last post we have received a lot of comments and questions via email....
Why Products should be tested in the Consumer’s Home
During the last years it has become popular to virtually test products and...
Utilizing Usage Data in Market Research
Like the five blind men who cannot agree on what an elephant is, because each of...
Varje projekt är lika unikt som kunden som står bakom det.
Om du är intresserad av att få hjälp med att utvärdera din produkt eller erbjudande så ser Harald fram emot att du kontaktar honom:

Harald Julander
Metodansvarig KVAL
harald.julander(at)norstat.se
073-544 4279

Trackingundersökningar
I en ständigt accelererande omvärld blir det svårare att hålla takten med eller göra ett avtryck i sin omgivning. Vi kombinerar våra rigorösa kvalitetskrav med dedikerad personlig service för att ge din trackingundersökning en unik konkurrensfördel.
Vi hjälper er att:
- Vara uppdaterade kring den senaste utveckligen inom branschen
- Vara uppdaterade kring och följa era konkurrenters utveckling
- Göra jämförelser av ert eget performanc jämfört med branschens
- Bevisa effekten av era marknadsinvesteringar
- Lära er vad som fungerar bäst
- Identifiera nya möjligheter tidigt

We have been working with Norstat for more than a year now on national as well as international studies and are extremely satisfied. The data has a high quality and gives us valuable impulses for our company management. In addition, we note that Norstat's team discusses with us at eyeslevel and provides valuable information on project setup and study design. Timings are always crisp with us as we are a stock-listed company, but Norstat has never disappointed us. Paired with a lot of fun in a partnership-based customer relationship, this makes Norstat our number 1 choice.
Christian Smart, Managing Director, TravelzooRelated Blog Articles
What’s the best Sampling Technique?
Between you and me, many researchers feel uncertain about getting sampling...
Changing the Method of Tracking Studies
The first rule for tracking studies is to avoid any changes to the survey...
5 Easy Steps to Successfully Initiate Tracking Studies
Tracking Studies analyse the changing views of consumers over time. Even though...
Varje projekt är lika unikt som kunden som står bakom det.
Om du vill prata med oss om trackingundersökningar, kontakta

Jacob Lagerstedt
Chef Projektledare
jacob.lagerstedt(at)norstat.se
070-418 1698
Här finns vi
Download Related Media
Thanks for your interest.
Please check your email inbox for the download link.